تبلیغات
..:: پایگاه اینترنتی حضرت فاطمه الزهرا (س) ::.. - نکات مهم برای روزه داران در فصل گرما

..:: پایگاه اینترنتی حضرت فاطمه الزهرا (س) ::..

درباره ما

بسم رب الزهرا دوستان قدم بر روی دیده ی ما گذاشتید و منت گذاشتید
این وبگاه متعلق به حضرت فاطمه زهرا(س) میباشد پس ما نیازمند یاری و همکاری
صمیمانه ی شما ها هتسم تیم مذهبی ما طراحی های
رایگان هم انجام میدهد با ما تماس بگیرید
info@mohadaseh.ir/نظرات وبگاه
سامانه پیامکی:
50002010099745

نویسندگان

موضوعات مطالب

پیوندهای روزانه

لینک های ویژه

آماروبلاگ

کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :

دیگر امکانات

مطالب اخیر وبگاه

لینک دوستان وبگاه

آرشیو مطالب

نظرسنجی

وبلاگم چطوره؟






برچسب‌ها

طراح قالب

ثامن تم؛مرجع قالب و ابزار مذهبی وبلاگ و سایت
شهادت امام علی (ع) تسلیت ... شهادت امام علی (ع) تسلیت ... شهادت امام علی (ع) تسلیت ...

نکات مهم برای روزه داران در فصل گرما

برای سالم بودن در ماه رمضان کافی است نکات تغذیه ای زیر را رعایت کنید.

ماه مبارک رمضان این چند سال، مصادف با روزهای بلند و گرم تابستان شده است. به همین علت روزه‌داری در چنین شرایط آب و هوایی، ملاحظات تغذیه‌ای خاصی را در وعده‌های سحر و افطار طلب می‌کند تا در حین بهره‌مندی از برکات معنوی این ماه، روزه‌داران شاهد کمترین عوارض ناشی از جابه‌جایی وعده غذایی خود باشند.

بی‌شک، وعده سحری در ماه رمضان، نقشی تعیین‌کننده در تامین انرژی فرد روزه‌دار دارد؛ زیرا خوردن سحری می‌تواند قند خون را طی روزه‌داری در سطح مناسب‌تری نگه دارد که در پی آن کارایی جسمی و مغزی بالاتر می‌رود.
دکتر سید‌مرتضی صفوی، متخصص تغذیه درباره نوع تغذیه در ایام روزه‌داری توصیه می‌کند: روزه‌داران در ایام ماه رمضان باید از تمام گروه‌های غذایی، یعنی نان و غلات، میوه‌ها و سبزی‌ها، گوشت و حبوبات، تخم‌مرغ و لبنیات استفاده کنند؛ بعلاوه مصرف سه وعده غذایی یعنی سحری، افطاری سبک با کالری پایین و شام برای روزه‌داران ضروری است.

نکته های تغذیه ای مهم برای روزه داران در فصل گرما

یک سحری خوب

بهتر است غذای مصرفی در سحر، ویژگی یک وعده ناهار سبک را داشته باشد.
دانشیار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز در گفت‌وگو با جام‌جم بااشاره به این مطلب می‌افزاید: خوردن غذاهای پروتئینی( گوشت و تخم‌مرغ) در وعده سحری به دلیل افزایش هورمون‌های القاکننده سیری باید مورد توجه قرار بگیرد. مصرف کافی کربوهیدرات‌ها (برنج، ماکارونی و نان) نیز برای تامین ذخایر گلیکوژنی در این وعده غذایی توصیه می‌شود. همچنین مصرف دو تا سه واحد میوه در وعده سحری برای تامین آب و مواد مغذی مورد نیاز بدن ضروری است.
دکتر محمد هاشمی، متخصص بهداشت عمومی و سلامت جامعه نیز در گفت‌و‌گو با جام‌جم، مشخصات یک سحری خوب را چنین برمی‌شمرد: افزودن فیبرها در قالب سالاد و سبزی خوردن در کنار سحری به تنظیم فعالیت گوارشی، تنظیم بهتر قند خون و تعادل در آب بدن کمک فراوانی می‌کند. در ضمن خوردن کربوهیدرات‌های پیچیده در این وعده نظیر نان و برنج، موجب سیری طولانی مدت‌تر در ساعات روز می‌شود.
وی تاکید می‌کند: استفاده از غذاهای پرچرب یا شیرین نظیر کله‌پاچه یا حلیم برخلاف تصور، سیری طولانی مدتی برای فرد ایجاد نمی‌کند. کالری بالای این خوراکی‌ها باعث افزایش سریع قند خون شده که ترشح انسولین زیاد را به دنبال دارد.
به بیان دیگر، ترشح انسولین موجب افت سریع قند خون و ایجاد حالت ضعف و گرسنگی در همان ساعات اولیه صبح می‌شود. این پدیده که به آن دامپینگ می‌گویند سبب می‌شود آنها که به امید کسب توان بیشتر در روز، این خوراکی‌ها را برای سحری انتخاب می‌کنند کارایی کمتری داشته باشند.

 

وعده افطاری نباید چرب و شیرین باشد

وعده افطاری، آغازگر تغذیه پس از ساعات طولانی گرسنگی و تشنگی است. از آنجا که در این ساعات، سطح قند خون به حداقل خود می‌رسد تمایل زیادی برای مصرف مواد شیرین از سوی روزه‌داران وجود دارد، در حالی که چنین کاری به نفع روزه‌داران نیست.
به گفته صفوی، وعده افطار باید سبک باشد و از خوردن غذاهای پرچرب و قند‌های ساده در این وعده پرهیز شود. البته مصرف غلات، لبنیات و غذاهای کم‌چرب به میزان کافی نیز برای افطار توصیه می‌شود.
به گفته هاشمی نیز بهترین گزینه برای شروع افطاری، مصرف مایعاتی با دمای محیط یا گرم نظیر شیر یا چای به اضافه مواد شیرین حاوی فیبر نظیر خرماست. استفاده از شیرینی‌هایی نظیر زولبیا و بامیه یا مصرف آب و نوشیدنی در حجم زیاد باعث افت قند خون و نیز بروز مشکلات گوارشی نظیر سوء جذب و دل‌پیچه می‌شود. این مساله نیز به نوبه خود به ضعف و بی‌حالی بعد از افطار منجر می‌شود.
این متخصص تغذیه می‌افزاید: استفاده از کربوهیدرات و پروتئین نظیر نان و پنیر، سوپ و آش سبک یا حلیم کم‌چرب و بدون شکر از دیگر گزینه‌های مناسب برای وعده افطاری به شمار می‌آید. باید توجه داشت مصرف خوراکی‌های مرسوم در این ایام مانند زولبیا و بامیه، حلوا، شله‌زرد و... باید کاملا کنترل شده، محدود و در حد تفنن باشد، زیرا استفاده بی‌رویه از آنها ضمن آن‌که به چاقی و اضافه وزن منجر می‌شود در درازمدت نیز به دلیل قند بالای موجود در آنها می‌تواند خطر بروز دیابت را افزایش دهد.
فاصله میان‌وعده شام تا سحر فرصتی است تا افراد با مصرف میوه و آب، نیازهای غذایی خود را به‌طور کامل برطرف کنند. توجه داشته باشید مصرف لبنیات و بویژه ماست در کنار شام، علاوه بر رفع نیاز به مواد تشکیل‌دهنده این گروه، در آرامش و خواب خوب و موثر فرد روزه‌دار موثر است.

 

آب خوردن زیاد در وعده سحر ممنوع

شاید بسیاری از روزه‌داران تصور کنند مصرف زیاد آب در وعده سحر باتوجه به گرم بودن هوا و طولانی بودن فاصله بین سحر و افطار به تامین آب مورد نیاز بدن کمک می‌کند؛ اما دکتر صفوی این باور را صحیح ندانسته و توضیح می‌دهد: نوشیدن زیاد آب در وعده سحر از تشنگی جلوگیری نمی‌کند. توصیه می‌شود کم شدن آب بدن با خوردن میوه‌های آبدار تامین شود. مصرف شربت آبلیمو و عسل هنگام سحر از حس تشنگی می‌کاهد. همچنین نباید برای رفع تشنگی چای نوشید، زیرا مدر است و باعث می‌شود آب بدن از دست برود. در صورت تمایل به نوشیدن چای بهتر است از چای کمرنگ استفاده شود.

 

خط قرمزهای تغذیه‌ای در ماه رمضان

اما چه غذاهایی و به چه دلایلی در ماه رمضان باید بیشتر مصرف شود و برعکس از کدام مواد غذایی باید پرهیز کرد؟
به گفته متخصص تغذیه، افزایش مصرف میوه و سبزی برای تامین آب بدن و مواد ضروری مختلف در کنار غلات کامل، فیبر و غذاهای پروتئینی نباید از سوی روزه‌داران نادیده گرفته شود؛ اما از مصرف غذاهای پرچرب و سرخ شده و غذاهای حاوی قند ساده مانند زولبیا و بامیه تا حد امکان باید اجتناب شود. برای جلوگیری از سوء‌هاضمه و نفخ نیز توصیه می‌شود از پرخوری اجتناب و آبمیوه یا آب در وعده افطار و شام مصرف شود. البته برای پیشگیری از یبوست، مصرف آلو، انجیر و روغن زیتون بسیار موثر است.

 

پیشگیری از بروز سردرد و افت فشار خون در روزه‌داران

برخی افراد پس از افطار دچار سردرد می‌شوند که به گفته دکتر صفوی، بروز آن به علت کم‌آب بودن بدن و مصرف مقادیر زیاد آب و نوشیدنی‌ها در افطار است. به همین دلیل به روزه‌داران توصیه می‌شود بتدریج مایعات و غذا میل کرده و از مصرف چای پررنگ نیز پرهیز کنند. برای پیشگیری از افت فشار و قند خون نیز توصیه می‌شود، روزه‌داران حتما سحری بخورند و از خوردن قند‌های ساده اجتناب کنند. مصرف مقادیر کافی مایعات و نمک خوراکی می‌تواند از افت فشار خون طی روزه‌داری
جلوگیری کند.

نویسنده علی خاطری در ساعت 13 و 48 دقیقه و 28 ثانیه | نظرات()
یکشنبه 15 مرداد 1396 ساعت 16 و 02 دقیقه و 50 ثانیه
Nice post. I was checking constantly this blog and I'm impressed!
Extremely useful info specially the final part :) I take care of such info a lot.
I used to be looking for this particular information for a long time.
Thanks and good luck.
شنبه 14 مرداد 1396 ساعت 10 و 41 دقیقه و 01 ثانیه
Have you ever considered about including a little bit more than just your articles?
I mean, what you say is important and everything.
But think of if you added some great graphics or
videos to give your posts more, "pop"! Your content is excellent but with pics and
video clips, this blog could certainly be one of the best in its niche.

Great blog!
جمعه 6 مرداد 1396 ساعت 19 و 36 دقیقه و 45 ثانیه
Hi just wanted to give you a quick heads up and let
you know a few of the pictures aren't loading correctly.
I'm not sure why but I think its a linking issue. I've tried it in two different browsers and
both show the same results.
شنبه 31 تیر 1396 ساعت 20 و 01 دقیقه و 11 ثانیه
I couldn't resist commenting. Well written!
یکشنبه 4 تیر 1396 ساعت 15 و 50 دقیقه و 39 ثانیه
Outstanding quest there. What happened after? Thanks!
سه شنبه 2 خرداد 1396 ساعت 19 و 41 دقیقه و 58 ثانیه
Because the admin of this site is working, no question very shortly it will be renowned, due to its feature contents.
جمعه 22 اردیبهشت 1396 ساعت 15 و 35 دقیقه و 47 ثانیه
This excellent website definitely has all of the information and
facts I wanted concerning this subject and didn't know who to ask.
چهارشنبه 30 فروردین 1396 ساعت 03 و 55 دقیقه و 29 ثانیه
Hi there everybody, here every one is sharing these kinds of knowledge, so it's pleasant
to read this webpage, and I used to pay a quick visit this website every day.
چهارشنبه 23 فروردین 1396 ساعت 22 و 02 دقیقه و 59 ثانیه
Hi there outstanding blog! Does running a blog
like this require a massive amount work?
I have virtually no expertise in coding however I had been hoping to start my own blog in the
near future. Anyhow, should you have any ideas or techniques for
new blog owners please share. I understand this is off subject but I just
had to ask. Appreciate it!
سه شنبه 22 فروردین 1396 ساعت 18 و 39 دقیقه و 50 ثانیه
Attractive section of content. I just stumbled upon your
site and in accession capital to assert that I acquire in fact
enjoyed account your blog posts. Any way I'll be subscribing to
your augment and even I achievement you access consistently
rapidly.
یکشنبه 20 فروردین 1396 ساعت 05 و 13 دقیقه و 09 ثانیه
Wow, that's what I was searching for, what a stuff!

existing here at this blog, thanks admin of this site.
جمعه 11 فروردین 1396 ساعت 11 و 26 دقیقه و 22 ثانیه
Excellent blog post. I absolutely appreciate this website.
Continue the good work!
پنجشنبه 11 تیر 1394 ساعت 15 و 27 دقیقه و 46 ثانیه
من مدیر سایت تبادل لینک با بازدید بسیار بالا هستم و از اکثر وبلاگ نویسان دعوت میکنم که نام وبلاگ خودشون رو در سیستم من ثبت کنن. از شما دوست عزیز هم دعوت می کنم نام خود را در مجموعه بزرگ ما به صورت رایگان ثبت کنید. متشکرم
پنجشنبه 11 تیر 1394 ساعت 15 و 23 دقیقه و 24 ثانیه

ناشنوا باش وقتی همه از محال بودن آرزوهایت سخن می گویند

سلام
پیش من هم بیاین خوشحال میشم
پنجشنبه 11 تیر 1394 ساعت 15 و 16 دقیقه و 47 ثانیه

ناشنوا باش وقتی همه از محال بودن آرزوهایت سخن می گویند

سلام
پیش من هم بیاین خوشحال میشم
پنجشنبه 11 تیر 1394 ساعت 15 و 10 دقیقه و 57 ثانیه

ناشنوا باش وقتی همه از محال بودن آرزوهایت سخن می گویند

سلام
پیش من هم بیاین خوشحال میشم
پنجشنبه 11 تیر 1394 ساعت 14 و 49 دقیقه و 26 ثانیه

ناشنوا باش وقتی همه از محال بودن آرزوهایت سخن می گویند

سلام
پیش من هم بیاین خوشحال میشم
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر

تمامی حقوق مادی و معنوی این وبگاه محفوظ و متعلق به مدیر آن می باشد...
طراحی و بهینه سازی قالب : ثامن تم ( علیرضا حقیقت )